PONAŠANJE  PRILIKOM TRAŽENJA DOZVOLE ZA ULAZAK

Od najljepših stvari u ponašanju jednog čovjeka, kojima nas uči šerijat i u koje poziva jeste, ponašanje prilikom traženja dozvole za ulazak u tuđu kuću.
Rekao je Allah:
يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتًا غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَى أَهْلِهَا
“O vjernici, u tuđe kuće ne ulazite dok dopuštenje ne dobijete i dok ukućane ne poselamite;..” (En-Nur, 27)
Kaže Ibnul Dževzi: “Zbog zabrane iz ovog ajeta, nije dozvoljeno ulaziti u tuđu kuću, sve dok njeni ukućani ne daju dozvolu. Vadžib je- obaveza , da se traži dozvola za ulazak u tuđu kuću.”
Tražiti dozvolu znači; da čovjek traži dozvolu da uđe u kuću ili mjest čiji on nije vlasnik, već neko drugi.

Lijepo ponašanje prilikom traženja dozvole ogleda se u sljedećem:
1. Od sunneta Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, je da se prvo nazove selam pa da se traži dozvola za ulazak. Da čovjek kaže: “Esselamu alejkum, mogu li ući,” ili što je kod nas običaj “Esselamu alejkum, ima li bujurm?”
Ako mu niko ne odgovori na selam, sačekat će malo, pa ponoviti i drugi put, ako niko ne odgovori onda će ponoviti i treći put. Ako mu nakon i trečeg puta niko ne odgovori, onda će se okrenuti i otići. Neće postupiti, kako većina danas radi, da uđe u kuću i onda tek naziva selam i pita za dozvolu ulaska. Selam se naziva pred ulaznim vratima i tu se traži dozvola za ulazak.
Rib’ijj b. Hiraš prenosi da je neki čovjek iz plemena Benu Amir zatražio dozvolu da uđe kod Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, dok je bio u kući, kazavši: “Mogu li ući?” Vjerovjesnik tada reče svome slugi da; “Izađi i poduči ga kako se traži dozvola za ulazak. Neka kaže: Es-selamu alejkum, mogu li ući?” Kada to ču, čovjek reče: Es-selamu alejkum, mogu li ući?,- pa mu je Vjerovjesnik, dozvolio i on je ušao.” (Ebu Davud)
Ebu Musa el-Eš’ari, radijallahu anhu, je rekao: “Čuo sam Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, da je rekao: Dozvola za ulazak u tuđu kuću traži se tri puta. Ako ti se dozvoli uđi, a ako ne, onda se vrati.” (Buhari i Muslim)

2. Da onaj koji traži dozvolu za ulazak, stane sa desne ili lijeve strane vrata, kako njegov pogled ne bi video unutar kuće ono što ne bi vlasnik volio da se vidi.
Abdullaha b. Busr, radijallahu anhu prenosi: “Kada bi Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, došao pred nečija vrata, ne bi stao naspram vrata, nego bi se pomjerio ili u desno ili u lijevo i rekao: “Es-selamu alejkum, esselamu alejkum.” (Ebu Davud)
U osnovi je traženje dozvole za ulazak i propisano upravo zbog ove stvari, da čovjek obori svoj pogled i da ne bi narušavao tuđu privatnost i intimu.
Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao: “Traženje dozvole naređeno je zbog pogleda.” (Muslim)

3. Da se onaj koji traži dozvolu za ulazak predstavi ukućanima imenom, kada upitaju ko je?
Kada vlasnik kuće ili ukućani pitaju “ko je?”, onaj koji traži dozvolu dužan je da se predstavi imenom, da kaže ja sam taj i taj.. Nije dozvoljeno da kaže samo zamjenicu JA.
Džabir b. Abdullah, radijallahu anhu, je rekao: Došao sam kdo Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, I pozvao ga, pa on upita; Ko je to?
Rekoh: Ja.
Poslanik tada izađe govoreći: Ja, ja.” (Buhari i Muslim)  Time je da je Poslanik prekorio njegov postupak, kada je rekao Ja.

Također, dokaz za ovo je i poznati hadis o Poslanikovom noćnom putovanju na nebesa, kada je melek Džibril na kapiji svakog neba bio upitan; Ko je to? Džibril se svaki put predstavio; Ja sam Džibril.

4. Onaj koji traži dozvolu neće grubo i žestoko kucati na vrata, već će lagano pokucati.
Bilježi imam Buhari u svom djelu Edebul-Mufred, hadis od Enes b. Malika, da su na vrata Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, kucali vrhovima prstiju. Tj, lagano i blago, dovoljno da ih mogu ukućani čuti.

5. Haram je da čovjek gleda unutar tuđe kuće bez dozvole.
Sehl b. Sa’d es-Sa’idi, radaijallahu anhu, prenosi da je neki čovjek provirio kroz rupu na Poslanikovim vratima. U rukama Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, je bio željezni češalj koji se češljao. Nakon što ga je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, primijetio, rekao je: “Da znam da proviruješ, zabio bih ti češalj u oko.”
Zatim je rekao: “Traženje dozvole je naređeno zbog pogleda.” (Buhari i Muslim)
Ebu Hurejre, radijallahu anhu, prenosi da je Poslanik,sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Ako bi neko provirio u tovju kuću bez tvoje dozvole, pa ti na njega bacio kamenčić i izbio mu oko, ne bi za to bio odgovoran.” (Buhari i Muslim)

6. Ako se onome koji traži dozvolu ne bi dozvolilo da uđe, obaveza mu je da se vrati, ne smije ulaziti u tuđu kuću po svojoj volji.
وَإِنْ قِيلَ لَكُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا هُوَ أَزْكَى لَكُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ
“a ako vam se rekne: “Vratite se!” – vi se vratite, bolje vam je, a Allah zna ono što radite.” (En-Nur, 28)

7. Tražiti dozvolu za odaje svoje majke, sestre.
U njihove sobe ne ulaziti bez njihove dozvole i dopuštenja. Obavezno prije ulaska pokucati na vrata njihovih soba i od njih tražiti dozvolu za ulazak, ako se ne dobije dozvola, haram je ulaziti u njihove sobe i odaje. Imam Buhari u Edebul-mufredu bilježi predaju, da je neki čovjek upitao Huzejfu, radijallahu anhu,; “Da li ću tražiti dozvolu za ulazak kod majke?” Huzejfe je rekao: “Ako ne budeš tražio dozvolu, možeš vidjeti ono što ne bi volio.”

8. Učiti djecu da traže dozvolu.
يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذِينَ مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ وَالَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلَاةِ الْفَجْرِ وَحِينَ تَضَعُونَ ثِيَابَكُمْ مِنَ الظَّهِيرَةِ وَمِنْ بَعْدِ صَلَاةِ الْعِشَاءِ ثَلَاثُ عَوْرَاتٍ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَلَا عَلَيْهِمْ جُنَاحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَيْكُمْ بَعْضُكُمْ عَلَى بَعْضٍ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ (58) وَإِذَا بَلَغَ الْأَطْفَالُ مِنْكُمُ الْحُلُمَ فَلْيَسْتَأْذِنُوا كَمَا اسْتَأْذَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
“O vjernici, neka od vas u tri slučaja zatraže dopuštenje da vam uđu oni koji su u posjedu vašem i koji još nisu spolno zreli: -prije jutarnjeg namaza, -i kad u podne odložite odjeću svoju, -i poslije obavljanja noćnog namaza. To su tri doba kada niste obučeni, a u drugo doba nije ni vama ni njima grijeh, ta oni kod vas često ulaze, a i vi jedni kod drugih ulazite. Tako vam Allah objašnjava propise! A Allah sve zna i mudar je. A kada djeca vaša dostignu spolnu zrelost, neka onda uvijek traže dopuštenje za ulazak, kao što su tražili dopuštenje oni prije njih; tako vam Allah objašnjava propise Svoje! A Allah sve zna i mudar je.” (En-Nur, 58)

9. Tražiti dozvolu za izlazak sa sijela i iz kuće.
Prenio je Ibn Omer, radjiallahu anhum, da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Ako neko od vas posjeti svoga brata, pa bude sjedio kod njega, neka ne ustaje dok ne zataži dozvolu.” (Tarihu Asbahan, šejh Albani kaže da je sahih)

Neka je hvala Allahu, Gospodaru svih svjetova.